sábado, 27 de febrero de 2010

CARTA ALS CANDIDATS I CANDIDAT A RECTOR

Aquesta carta és destinada als candidats i candidata a rector/a de la Universitat de València, en representació dels estudiants de la LL.CAFE 1999 (Ciències de l’Activitat Física i l’Esport).

La nostra intenció és posar en el vostre coneixement els problemes en referència al MÀSTER EN PROFESSOR/A D’EDUCACIÓ SECUNDÀRIA.

Perquè entengueu millor les nostres propostes i demandes, contextualitzaré el problema:

La eixida professional més escollida pels estudiants que es llicencien en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport ha sigut la docència. Sense anar més lluny, la nostra llicenciatura no només s’ocupa d’oferir continguts als seus alumnes, sinó que conté una càrrega pedagògica de gran pes i que queda palesa explícitament en assignatures com Teoria i pràctica del currículum de l’Educació Física (9 crèdits; codi 9266), Disseny curricular de l’Educació Física (4’5 crèdits; codi 9265), Projectes i materials curriculars de l’Educació Física (4’5 crèdits; codi 9285) i el Pràcticum en docència (12 crèdits; codi 9271). Vora 150 alumnes s’han anat llicenciant any rere any, dels quals una gran quantitat que ronda els 100-120 alumnes es decantaven per fer l’extint CAP (Certificat d’Aptitud Pedagògica) i posteriorment opositar. Tot això era possible en un mateix any.

Els nostres problemes sorgeixen amb la implantació de les directrius del Pla de Bolonya, que va contemplar d’una manera inevitable la introducció a l’octubre de 2009 dels nous postgraus, i per tant de la inevitable substitució del CAP pel nou Màster d’Educació, que és el que a partir d’ara proporcionarà la capacitat per exercir la docència en l’Ensenyament Secundari.

Entenem que en aquesta transició, si així la podem nomenar, entre un pla i un altre, els últims que acabarem la nostra carrera universitària com a llicenciats hem resultat perjudicats. I molts d’aquests perjudicis ja els vam fer evidents sense cap èxit el curs passat quan demandàvem poder fer el CAP.

A dia d’avui, i sent pragmàtics, ja no demanem poder fer el CAP. Hem acceptat que, si volem opositar a professor/a de Secundària, haurem de fer el nou màster d’educació. Podríem dir irònicament que la truita s’ha girat i que el que ara pretenem és almenys poder accedir al màster.

D’un any per a l’altre ens demanem dos requisits lingüístics per a accedir-hi:

  1. S’haurà d’acreditar una adequada capacitació en les dues llengües oficials, castellà i català (valencià), almenys en el seu nivell C1.
  2. S’haurà d’acreditar el domini d'una llengua estrangera equivalent al nivell B1.

El requisit d’accés referent al domini d’una llengua estrangera ha sigut modificat per l’Ordre EDU/3424/2009, de 11 de desembre, per la qual es modifica l'Ordre anterior. En aquesta nova ordre, a fi de facilitar la implantació en l'actual curs acadèmic 2009-2010, es va determinar que "con carácter transitorio, para el curso académico 2009-2010, el cumplimiento del requisito de acceso relativo a la acreditación del dominio de una lengua extranjera equivalente al nivel B1 podrá ser acreditado por el estudiante a la finalización de los citados estudios oficiales de Máster."

Com bé podeu veure aquesta ordre ministerial només és efectiva per al curs actual, el 2009-2010. Per tant, i si no s’emet una nova ordre per al curs vinent, els futurs llicenciats haurem d’acreditar aquest domini lingüístic per a accedir. Aquest requisit representa la incongruència que és acabar una carrera universitària en un pla i fer el tercer cicle en un altre.

El nostre problema, i suposem que el de molts altres alumnes que estudien en el pla anterior i que tenien pensat dedicar-se a la docència, és que som molt pocs els qui complim els requisits lingüístics (tant el del català com el d’una llengua estrangera). Al mateix temps entenem que l’adquisició i millora d’aquestes habilitats haurien d’estar facilitades pel mateix Màster. No és just ni coherent que se’ns exigesca compensar individualment els històrics i crònics dèficits formatius estructurals que en realitat pertanyen al propi sistema d’ensenyament. L’assistència a altres centres educatius per a l’adquisició d’aquestes competències d’una forma tardana implica a més unes despeses econòmiques addicionals per a poder complir amb un requisit fonamental i bàsic del propi Màster de Professor/a d’Educació Secundària.

Per tot açò, les nostres demandes al pròxim rector o rectora és el següent:

  1. El compromís d’ajudar-nos a aconseguir una nova ordre ministerial en el que el domini lingüístic d’una llengua estrangera siga un requisit per a l’obtenció del títol i no d’accés. Entenem que si en el proper curs 2010-2011 no es manté aquesta ordre ministerial la quantitat d’estudiants que podran accedir al Màster d’Educació Secundària serà molt inferior a la del curs actual, amb els consegüents perjudicis per als alumnes –que passarien un any estudiant una llengua estrangera sense poder fer el màster, en compte de fer les dues coses alhora- i la pròpia Universitat de València –moltes places lliures per a aquest curs i una sobresaturació per al següent curs 2011-2012-.
  2. Que l’adquisició i millora d’aquestes habilitats lingüístiques siguen facilitades pel mateix Màster. Sol•licitem l’organització de cursos d’idiomes a uns preus raonablement baixos, amb places suficients i en horaris adaptats al màster i a les necessitats laborals dels estudiants.
  3. Que es convalide a aquells estudiants que realitzen un Pràcticum en la seua carrera universitària en l’àmbit de la docència. En el nostre cas, les pràctiques que realitzem superen el nombre d’hores i crèdits assignats al pràcticum del màster. Entenem, per tant, que és arbitrària, injusta, discriminatòria, i no té cap fonament educatiu, la mesura d’impedir les convalidacions del Pràcticum. A més, trobem que hi ha precedents comparatius en altres carreres i altres comunitats autònomes, en les s’han dut a terme convalidacions i fins i tot la seua eliminació.

Estudiants de 5é de Ciències de l’Activitat Física i l’Esport.

Contacteu amb nosaltres per a aclarir o aprofundir en qualsevol punt :
masterfcafe@gmail.com

1 comentario:

  1. Creo que sería necesario concretar una reunión con Esteban Morcillo lo antes posible, para darle un poco la vara y que se acuerde de nosotros. Además tenemos que hacerle llegar que nuestro apoyo fue muy importante y que nuestro colegio electoral se volcó con él.

    ResponderEliminar